Wykłady

Pierwsze kroki w bookingu

24.10 g. 10:00-11:30

Bez względu na to czy jesteście początkującymi menadżerami muzycznymi czy muzykami, którzy sami wykonują menadżerskie obowiązki – ten wykład jest dla was. Booking koncertowy wydaje się być dziecinnie prostą sprawą. Każdy, kto choć raz próbował załatwić koncert wie jednak, że to tylko złudzenie. Od czego najlepiej zacząć przygodę z bookingiem? Od bazy lokali? Kontaktów? Jak się komunikować? W świat bookingu wprowadzi was Mariusz Maurycy – menadżer zespołów Afro Kolektyw, Łagodna Pianka, Małe Miasta i Niechęć.

Wprowadzenie do branży muzycznej

24.10 g. 12:00-13:30

Nigdy nie zaszkodzi posłuchać eksperta, nawet jeżeli uważacie się za znawców tematu. Dr Patryk Gałuszka przedstawi Wam wykład będący swoistym wprowadzeniem do branży muzycznej, podzieli się z Wami elementarną wiedzą, którą musicie znać, a nawet jeżeli coś już na ten temat wiecie to warto usłyszeć to jeszcze raz, tym razem w sposób uporządkowany. Będzie więc mowa zarówno o strukturze branży muzycznej w Polsce, publishingu, biznesie koncertowym, branży fonograficznej, kontraktach nagraniowych, roli i funkcjonowaniu organizacji zbiorowego zarządzania, a także o funkcjonowaniu artysty poza firma fonograficzna.
Dr Patryk Gałuszka studiował zarządzanie oraz ekonomiczną analizę prawa na uniwersytetach w Bolonii, Berkeley, Rotterdamie oraz Łodzi. Jest autorem szeregu publikacji poświęconych funkcjonowaniu branży fonograficznej. Do najważniejszych należą książka pt. „Biznes muzyczny. Ekonomiczne i marketingowe aspekty fonografii” oraz artykuły naukowe opublikowane w czasopismach First Monday i Virginia Sports and Entertainment Law Journal. W skrócie – zna sie na rzeczy!

Zarządzanie projektem muzycznym

24.10 g. 14:00-15:00

Zespoły muzyczne coraz częściej zadają sobie pytanie: “jak grać?”, a nie “czy grać?” Być może jest to jedną z przyczyn zjawiska powstawania zespołów, których myślą przewodnią działalności jest realizacja celów niekoniecznie związanych z samą muzyką, np.: komercyjnego (odpowiedni wolumen sprzedanych płyt), medialnego (zwycięstwo w telewizyjnym show) czy też środowiskowego (zdobycie głównej nagrody).
Czy pozaartystyczny cel powinien być impulsem do tego, by tworzyć? Czy to raczej twórczość powinna być celem samym w sobie? Jaka, w związku z tym, powinna być rola muzyków, a jaka managera zespołu muzycznego?
O tym wszystkim opowie Wam Marcin Laberschek – Absolwent Wydziału Zarządzania i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego w specjalności zarządzanie kulturą. Doktorant na Wydziale Zarządzania i Komunikacji Społecznej UJ w dyscyplinie: nauki o zarządzaniu. Przedsiębiorca, w latach 2001-2014 współwłaściciel impresariatu artystycznego pod nazwą Krakowskie Biuro Promocji Kultury, członek zarządu firmy TrendVision. Menedżer kultury, organizator spektakli, koncertów, happeningów, warsztatów, programów edukacyjnych, spotkań autorskich, konferencji, wykładów, imprez tematycznych. Koordynator projektów marketingowych dla organizacji.

Jak dotrzeć do mediów?

24.10 g. 16:00-17:30

Wykład ma na celu zapoznanie słuchaczy ze specyfiką relacji z mediami (różnymi formami kontaktu z dziennikarzami, wielorakimi funkcjami i zasadami komunikacji medialnej) oraz rozwinięcie u uczestników umiejętności opracowywania i realizowania działań z zakresu PR-u i komunikacji marketingowej. Będzie więc mowa o promocji, newsletterze, PR, newsach, komunikatach prasowych, press tour, e-sklep, Fan Page, social media, dziennikarstwie obywatelskim, patronacie medialnym, zasadzie odwróconej piramidy.
O tym wszystkim opowie Wam Kajetan Balcer – dziennikarz muzyczny, wykładowca w Dolnośląskiej Szkole Wyższej we Wrocławiu. Cały czas związany z muzyką, biznesem muzycznym, dziennikarstwem, zarządzaniem i marketingiem. Na co dzień pracuje jako specjalista do spraw PR i kontaktów z mediami w wydawnictwie muzycznym MaxFloRec. Zajmuje się promocją m.in. takich wykonawców, jak: Rahim, GrubSon, Bob One, Buka, Skorup, BU, Jarecki i BRK czy K2.

Biblioteka Polskiej Piosenki – ferment w kulturze mieszczańskiej

24.10 g. 16:30-18:00

Waldemar Domański – pomysłodawca i inicjator Biblioteki Polskiej Piosenki oraz krakowskiej Lekcji Śpiewania. Przez osiem lat prowadził w Radiu Kraków autorski program pn. Biblioteka Polskiej Piosenki. Opowie Wam o tym czym jest Biblioteka Polskiej Piosenki, o Powszechnym Spisie Muzyków Małopolski, koncertach na cmentarzu, mobilnym studiu nagrań, Krakowskim Hyde Parku Muzycznym oraz o tym dlaczego seniorzy chodzą na eventy. Zapowiada się ciekawie, nieprawdaż? Zwłaszcza, że gościem specjalnym Waldemara Domańskiego będzie Andrzej Kulig (nowy wiceprezydent ds. kultury), który opowie o kierunkach rozwoju kultury w Krakowie.

Przepis na hit

25.10 g. 10:00-11:30

Nawet gdyby był jakiś przepis na hit to i tak wiadomo jak to jest z przepisami. Na zdjęciu piekność a z piekarnika wyciągasz zakalec. Podobnie jest ze statystykami – można dzięki nim przewidzieć prawie wszystko, ale z jaką pewnością? Nikt nie przewidział pięciu goli Lewandowskiego w dziewięć minut. Nie znaczy to jednak, że nie ma żadnych reguł i prawideł. O tychże regułach oraz o tym czym sugerują się dyrektorzy programowi wytwórni muzycznych wybierajac utwory opowie Wam Tomasz Kopeć – założyciel i wieloletni (1989 – 2002) dyrektor artystyczno-repertuarowy Kompanii Muzycznej Pomaton EMI. Zna się na rzeczy bo jest współtwórcą sukcesów rynkowych płyt Jacka Kaczmarskiego, Justyny Steczkowskiej, Grzegorza Turnaua, Reni Jusis, Anity Lipnickiej, Raz-Dwa-Trzy, T.Love. Czy w ogole istnieje przepis czy da się wydestylować jakąś część wspólną czy może wszystko zależy od gustu i okolicznosci – o tym właśnie będzie mowa.

Co każdy muzyk powinien wiedzieć o dźwięku

25.10 g. 12:00-13:30

Mieliście kiedyś, słuchając nagrania ze swoim własnym głosem, wrażenie że mówi do Was ktoś inny? Wiecie dlaczego tak się dzieje? Zapraszamy na popularnonaukowy wykład, który poprowadzi Magdalena Plewa – Absolwentka studiów doktoranckich w Katedrze Systemów Multimedialnych na Politechnice Gdańskiej. Ukończyła również AGH na specjalizacji „Wibroakustyka i Inżynieria Dźwięku” i podyplomowe studia Music Recording and Production na Stavanger University w Norwegii. Imponujące, prawda? Nie jest jednak tylko teoretykiem. Działa aktywnie jako realizator nagrania i miksu. Współpracuje ze studiem nagrań Psychosound, pracowała jako realizator dźwięku w Banff Centre w Kanadzie i jest inicjatorką projektu Learn How To Sound organizującego szkolenia z zakresu realizacji dźwięku. Opowie Wam więc o tym jak działa słuch ludzki i jak odbieramy muzykę, o fizycznych cechach dźwięku i zastosowaniu ich w syntezie dźwięku oraz w miksie oraz o tym dlaczego tak się dzieje, że to jak coś słyszymy niekoniecznie oznacza, że to coś tak właśnie brzmi. Teoria podana w przystępny sposób i okraszona mnóstwem przykładów dźwiękowych.

Adaptacja akustyczna – zrób to sam

25.10 g. 14:00-15:30

Salka na wyłączność to marzenie każdego zespołu. Sprzęt ustawiony, nieskrępowane możliwości twórcze, a i piwa jest się gdzie napić. Problem pojawia się w momencie kiedy chcemy naszą salkę dostosować tak, aby było słychać co gramy i, od czasu do czasu, można było coś nagrać nie przeszkadzając jednocześnie sąsiadom. Jakich użyć materiałów? Jak wygłuszyć i wytłumić? Styropian, wełna mineralna, koce, boazeria, wytłaczanki? Co ze skosami? No i o co chodzi z tymi dyfuzorami? O tym wszystkim opowie Wam Michał Rosicki – producent i inżynier dźwięku na stałe współpracujący między innymi z Motion Trio. Na liście nazwisk z którymi miał do czynienia są takie postaci jak Jean-Luc Pointy, Michał Urbaniak, Joe Zawinul, Leszek Możdżer, Mikołaj Trzaska czy Tomasz Stańko. Absolwent wrocławskiej Politechniki. Zarządza MaQ Records Studio w Wojkowicach. Pytajcie a dostaniecie odpowiedzi!

Co było, jest i będzie – analiza trendów

25.10 g. 14:30-16:00

Branża muzyczna w rozkwicie czy kryzysie? Nowe zjawiska, kontrowersje, ryzyka i szanse – z rewolucją streamingową w tle. O tym wszystkim opowie Mariusz Herma – dziennikarz muzyczny „Polityki”, założyciel serwisu beehype, autor bloga Ziemia Niczyja i wykładowca Akademii Menedżerów Muzycznych.

Muzyk 2.0

25.10 g. 16:00-17:30

Przetrwanie jako artysta to ostatnio trochę Dziki Zachód. Nadeszły nowe czasy i dyliżans zastąpiła kolej żelazna. Jako muzyk, możesz łączyć się w związkach zawodowych obrony transportu konnego, albo sięgnąć po wiedzę, która jest na wyciągniecie ręki i… kłaść swoje własne tory.

Dlaczego zespół powinien być jak startup z Doliny Krzemowej?
Dlaczego powinieneś zacząć oddawać muzykę za darmo?
Czego muzyk może nauczyć się od biznesu?
Co czyta się w Berklee, a czego (ciągle) nie tłumaczy w Polsce?
Jak promują się najsprytniejsze zespoły?
i… kto zabrał Twoje pieniądze!

Na te, i kilka innych pytań odpowie Władek Foltyński – Konsultant biznesu i fascynat szeroko pojętej komunikacji – tej z ludźmi, markami i z rynkiem. Realizował projekty dla czołowych firm w Polsce, pisywał na własnym blogu oraz do Gazety Finansowej i magazynów Brief i Media Marketing Polska. Oprócz tego – całkiem niezły basista i sideman, realizujący swoją muzyczną pasję w składach od popu po jazz.

Producent – wróg czy przyjaciel?

25.10 g. 18:00-19:30

Kim właściwie jest producent muzyczny? Gościem, który będzie kazał Ci zmienić C moll na D dur czy pełnoprawnym członkiem zespołu, który widzi wszystko z nieco szerszej perspektywy? Czy da się obejść bez producenta? O tym, i nie tylko o tym, porozmawiamy z Markiem Szwarcem – producentem i realizatorem nagrań w Tolling Tapes. Pracował między innymi u boku Bruca Swedien’a (realizatora m.in. Michaela Jacksona, The Rolling Stones, Ella Fidgerald), a także w brytyjskich studiach BBC i berlinskim Babelsberg. Posiada wysokie doświadczenie głównie w produkcjach alternatywnych, jazz, rock, a także muzyce filmowej i telewizyjnej. W Rolling Tapes nagrywali między innymi: Lao Che, Ląki Lan, Klan, Pink Freud, Muchy, Tides From Nebula, LIPALI, TresB, Marek Dyjak, Cuba De Zoo, ShataQS, Ocean czy Mikromusic.