Wiesz już jakie prawa Ci przysługują, kto je chroni i kto w Twoim imieniu pobiera pieniądze. Zobaczmy jak je odebrać.
Tantiemy
Tantiemy to opłaty za korzystanie z utworu, które najpierw trafiają do OZZ, a następnie przez nie do Ciebie - autora, wykonawcy lub producenta.
Konkretnie, OZZ otrzymuje płatności z różnych źródeł: od stacji radiowych, telewizji, organizatorów koncertów, fryzjerów, lokali gastronomicznych i innych miejsc, w których leci muzyka. Obejmuje to płatności z YouTube, Spotify, Apple Music itp., a także tantiemy z innych krajów, które mają umowy z polskimi OZZ.
Środki te następnie są poddawane procesowi repartycji - podziałowi między wszystkich autorów, których utwory są zarejestrowane w OZZ. Następnie pieniądze te są wypłacane poszczególnym osobom.
Aby otrzymać te środki, należy zarejestrować swoje utwory w odpowiednich OZZ. Procedura ta różni się w zależności od organizacji. Zacznijmy od ZAIKS - OZZ dla autorów.
ZAIKS
Warto rozróżnić trzy rodzaje współpracy z ZAIKS:
Niezarejestrowane utwory: nawet jeśli Twoje utwory nie są zarejestrowane, ZAIKS pobiera tantiemy w Twoim imieniu. Na przykład, jeśli Twoja piosenka jest grana w radiu, stacja wysyła listę odtwarzanych utworów wraz z zapłatą za emisję do ZAIKS. ZAIKS wie, że Twój utwór był emitowany i wie, jakie pieniądze Ci się należą. Jednak dopóki nie zarejestrujesz swoich utworów, ZAIKS nie może Ci wypłacić tych pieniędzy, po prostu nie ma ku temu prawnej możliwości.
Zarejestrowane utwory: Po zarejestrowaniu utworów otrzymasz pieniądze, które „czekały na Twoim koncie”. Środki te czekają przez 7 lat od emisji - po tym okresie trafiają do ogólnej puli i są dzielone między wszystkich zarejestrowanych. Po zarejestrowaniu Twoich utworów, wszystkie przyszłe wpłaty będą regularnie wpływać na Twoje konto (np. co miesiąc).
Członkostwo: Bycie członkiem ZAIKS pozwala nie tylko zarejestrować swoje utwory, ale również mieć realny wpływ na kształt stowarzyszenia i podejmowane przez nie decyzje. Członkowie mają również dostęp do Domów Pracy Twórczej, gdzie mogą tworzyć nowe utwory, mając zapewniony wikt i opierunek za naprawdę niewielkie pieniądze.
SAWP
SAWP działa podobnie - jeśli tylko w rejestrach pojawią się wzmianki o Tobie jako wykonawcy, SAWP zbiera należne Ci pieniądze, nawet jeśli nie jesteś zarejestrowany. Jednak dopiero po rejestracji możesz wypłacić te środki.
STOART
Podobnie jak SAWP, STOART to stowarzyszenie skupiające się na prawach wykonawców. Działa w podobny sposób, zbierając tantiemy w imieniu zarejestrowanych i niezarejestrowanych wykonawców. Jeśli jesteś wymieniony w ich rejestrach jako wykonawca, STOART zbiera Twoje tantiemy. Aby jednak uzyskać dostęp do tych środków i je wypłacić, musisz być zarejestrowanym członkiem. Rejestracja nie tylko ułatwia zbieranie należnych tantiem, ale również pozwala wykonawcom mieć wpływ na działania i politykę organizacji.
Warto pamiętać, że o ile prawami autorskimi zajmuje się ZAiKS o tyle SAWP i STOART pobierają tantiemy wykonawcze - są to więc dwie bliźniacze OZZy i tylko od was zależy wybór z którą z tym organizacji będziecie współpracować. Niemożliwe jest jednak podpisanie umowy z jednocześnie z SAWP i STOART.
ZPAV
ZPAV, Związek Producentów Audio Video, koncentruje się na prawach producentów fonogramów. Ta organizacja zbiera tantiemy z wykorzystania nagrań audio i video, zapewniając, że producenci otrzymują wynagrodzenie za używanie ich produkcji. Rejestracja w ZPAV jest kluczowa dla producentów do zgłaszania i otrzymywania tantiem. ZPAV odgrywa również znaczącą rolę w negocjacjach z różnymi podmiotami wykorzystującymi te nagrania, co usprawnia proces zbierania i dystrybucji tantiem.
W kolejnym artykule dowiecie się o jakich kwotach w ogóle mówimy.
Zrealizowano w ramach stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.