Oczywiście odpowiedź na to pytanie brzmi “to zależy”. Głównie od tego jakiej rangi artystą jesteś i ile Twoich utworów jest odtwarzane we wszystkich kanałach, o których już wspominałem: radiu, telewizji, internecie, na żywo, czy w innych miejscach publicznych.
Oto poszczególne kanały oraz metody rozliczeń, jakie stosują poszczególne OZZ:
MUZYKA NA ŻYWO
Zaiks pobiera od organizatorów 8-10% kwoty ze sprzedaży biletów lub gaży dla wykonawcy. Jeśli więc przykładowo Twój koncert sprzeda 100 biletów po 50zł - czyli przychód będzie wynosił 5000 zł brutto, 500zł brutto odprowadzane jest do ZAiKSu - dla autorów.
Nawiasem mówiąc, może wydawać się, że płacimy “sami sobie za swój koncert” - ale nie do końca tak jest, ponieważ autorzy niekoniecznie muszą być wykonawcami. Wystarczy, że koleżanka z zespołu już z Tobą nie gra (a uczestniczyła w komponowaniu piosenek) - w ten sposób ZAiKS dba o to, by autorka dostała należne jej pieniądze.
W przypadku muzyki na żywo zarówno SAWP/STOART, jak i ZPAV nie pobierają opłat - wykonawcy dostają przecież bezpośrednie wynagrodzenie za koncert (a przynajmniej powinni), a producent fonogramu nie powinien dostawać żadnego wynagrodzenia, bo fonogram nie bierze udziału w koncercie.
RADIO I TV
Stawki za emisje w radiu obliczane są na podstawie czasu emisji oraz zasięgu rozgłośni. Czyli im dłużej sumarycznie grana jest Twoja muzyka, i im bardziej zasięgowe radio, tym więcej zarobisz.
Stawki per sekunda są dużo większe w radiu publicznym niż w radiu prywatnym, oraz w radiu ogólnopolskim niż w radiu lokalnym. Różnice potrafią być bardzo wysokie.
Tantiemy za emisje radiowe są należne zarówno autorom, wykonawcom, jak i producentom - więc wszystkie trzy rodzaje OZZ zbierają tutaj środki oraz wypłacają je zgodnie z zarejestrowanymi utworami i członkami.
INTERNET
Internet jest najmniej uregulowanym kanałem ze względu na liczbę miejsc, w których może być odtwarzana Twoja muzyka. OZZ mają jednak umowy z głównymi źródłami odtworzeń, takimi jak YouTube, Spotify czy inne serwisy streamingowe.
Stawki tantiem stanowią jednak ułamek tego ile zarabiasz na pojedynczym odtworzeniu, są to więc bardzo minimalne kwoty. Dopiero pokaźna liczba wyświetleń jest w stanie wygenerować sensowne kwoty.
To stawki roczne (tak, roczne!) dla utworu, o łącznej liczbie wyświetleń ok. 15 tysięcy.
NOŚNIKI FIZYCZNE (PRAWA MECHANICZNE)
Tu w grę wchodzą tak zwane prawa mechaniczne. Wydawca, który chce wydać Twoją płytę, musi zapłacić zarówno autorom, wykonawcom, jak i producentom, by móc to zrobić. Tantiemy obliczane są na podstawie nakładu nośnika.
Zrealizowano w ramach stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.