Rider techniczny: Co to jest i dlaczego jest taki ważny?
Rider techniczny to dokument, w którym komunikujesz swoje zapotrzebowania techniczne – realizatorowi bądź organizatorowi koncertu. Wypełniony w niezbędny sprzęt ma pozwolić na udane, czyli dobrze brzmiące wydarzenie muzyczne, co czyni go dla nas – muzyków – najważniejszym z riderów.
Jest integralną częścią umowy, dlatego rażące niewywiązanie się przez organizatora z warunków w nim określonych, może przyczynić się nawet do jej zerwania.
Przenieśmy to na kucharską metaforę dla ustalenia jego wagi. Wyobraźmy sobie rider techniczny, jako swoisty przepis kulinarny, a realizatora koncertu jako kucharza, który po wcześniejszym zapoznaniu się z nadesłanym mu przepisem, odpowiednio przygotowany w narzędzia i koncepcje, serwuje niezwykle smaczną i spójną potrawę.
Na tej samej zasadzie działa to na naszym podwórku. Dlatego dziś – jak napisać rider techniczny.
Rider techniczny: 10 rzeczy, które musisz wpisać! (KONKRET)
Każdy gatunek muzyczny rządzi się swoimi prawami i ma swoje specyficzne potrzeby, które w riderze trzeba zaakcentować. Weźmy np. jazz, który dla uzyskania dobrego brzmienia, wymaga odpowiednio nastrojonego fortepianu chyba, że chcecie powtórzyć historię Jarretha Keitha z wirtuozerskim koncertem „the Köln Concert” . Z kolei przy muzyce elektronicznej poprosimy o zadowalające złącza dla karty zewnętrznej (interface’u). Istnieją jednak uniwersalne elementy ridera technicznego, które powinny zapewnić komfortowy przebieg procesu jakim jest koncert – bez względu na gatunek:
CHRONOLOGIA MA ZNACZENIE! Nasza propozycja odzwierciedla fundament “postawienia” koncertu. Reszta, w zależności od potrzeb, jest wisienką na torcie.
Input list (lista wejść)
Najczęściej w formie prostej, ale przejrzystej tabelki, ponumerowane wszystkie podłączenia jakie wyjdą ze sceny do stanowiska FOH. Trzy kolumny to wystarczające minumum.
System monitorowy
Wypisz ilość potrzebnych torów odsłuchowych ze wskazaniem na sceniczny, czy douszny i poinformuj jeśli przyjeżdżasz z własnym sprzętem. Tak samo jak powyżej, zastanów się czego możesz wymagać. Większość firm nagłośnieniowych nie ma szerokiej oferty monitorów scenicznych, czy systemu IEM. Podkreśl fakt, jeśli perkusista posiada własny wzmacniacz słuchawkowy, który wykorzystuje do odsłuchu. Uwzględnij wtedy rodzaj połączenia.
Backline
Sprzęt, o który prosicie organizatora. Po instrumenty aż po niezbędne krzesła na scenie. To miejsce na skrupulatne wypisanie swoich realnych potrzeb z gatunku MUST HAVE. Co ważne – z uwzględnieniem przestrzeni na modyfikację. Określcie ilość przedłużaczy, statywów, mikrofonów. Pamiętajcie, że nikt nie lubi wozić niewykorzystanego sprzętu.
Scena (spełniająca warunki bezpieczeństwa i posiadająca atesty)
To informacja o przestrzeni, jaką zespół potrzebuje dla komfortowego ustawienia. Czy potrzebujemy platform dla perkusji? Scena sama w sobie powinna spełniać warunki bezpieczeństwa i posiadać atesty.
System nagłośnieniowy (PA)
Realnie zadajcie sobie pytanie, czy możecie tutaj oczekiwać wygórowanych standardów urządzeń nagłośnieniowych. Jeśli nie, warto zwrócić się o wysokiej jakości system nagłośnieniowy, który będzie w stanie zapewnić czysty i przejrzysty dźwięk, przy równym pokryciu widowni – system adekwatny do nagłośnianego obszaru. To też miejsce, na podkreślenie braku własnego realizatora.
Stage plan
W formie rysunku, grafiki, odzwierciedla Wasze ustawienie zespołu, instrumentów, potrzebnych gniazdek elektrycznych, monitorów scenicznych, di boxów na scenie, co dla ekipy realizatorskiej jest niezwykle potrzebne. Im dokładniejszy rysunek, tym lepiej.
Zasilanie
Liczba uziemionych gniazdek elektrycznych z rozmieszczeniem zaznaczonym na Stage plan (nieco dalej). Warto dodać, żeby napięcie dostarczane do zasilania instrumentów i sprzętu na scenie, powinno być stabilne oraz pochodzić z tego samego źródła, z którego jest zasilana aparatura nagłośnieniowa. Przykładowa klauzula dot. prawidłowego funkcjonowania instalacji elektrycznej:
Cała aparatura musi być sprawna i zasilana z jednego źródła, umożliwiającego odpowiedni pobór mocy. Zasilanie dźwięku musi być odseparowane od zasilania innych elementów sceny, czyli światła, ekranów LED itd. Źródło zasilania musi być dostosowane do potrzeb poboru mocy przez zainstalowaną aparaturę audio
Firma zapewniająca nagłośnienie i zasilanie sprzętu wykonawców bierze na siebie całkowitą odpowiedzialność za bezpieczeństwo sprzętu, wykonawców, realizatorów i techniki zespołu, podczas prób i koncertu.
Określenie minimalnego czasu na rozstawienie sprzętu i próbę
To coś, co ma zadbać o Wasz komfort psychiczny i fizyczny w dniu koncertu.
Określenie rozsądnego czasu, którego potrzebujecie, pozwoli organizatorowi na rozplanowanie przygotowań do wydarzenia.
Klauzula
Nie zaszkodzi podtrzymać moc dokumentu klauzulą, która mówi, że rider techniczny stanowi integralną część umowy koncertowej. Niedopełnienie zawartych w nim ustaleń będzie postrzegane jako złamanie warunków umowy.
Dane kontaktowe
Nie pozwólcie ich szukać, one mają być zawsze pod ręką adresata.
Imię i nazwisko, numer telefonu, e-mail