Jak wyszukiwać dziennikarzy?

Miniaturka posta Jak wyszukiwać dziennikarzy?

W poprzednich odcinkach dowiedzieliście się czym jest i z czego składa się press pack. Pozostaje nam zatem zastanowić się do kogo go wysłać. Należy jednak pamiętać o tym, że press pack może, a nawet powinien, się różnić w zależności od tego z jakiej okazji go robimy oraz do kogo wysyłamy, nie należy więc wysyłać jednej paczki prasowej do wszystkich. Dobrą praktyką jest budowanie bazy dziennikarzy i wysyłanie do nich press packów przy konkretnych projektach (płyta, trasa, singiel itd). Jak zacząć szukanie adresatów?

Stopki redakcyjne

Daga Gregorowicz opowiadała jak na początku kariery zespołu Dagadana chodziła po Empikach i spisywała nazwiska dziennikarzy ze stopek redakcyjnych prasy muzycznej. Od tego czasu minęło jednak parę lat i prasy muzycznej mamy w Polsce tyle co kot napłakał. Te, które ostały się na rynku mają oczywiście strony internetowe na których można znaleźć kontakt zarówno do redaktorów naczelnych, jak i poszczególnych dziennikarzy i współpracowników redakcji.

Stacje radiowe

Radiostacje również w zdecydowanej większości mają na swoich stronach internetowych dział "kontakt", w którym możemy znaleźć nazwiska konkretnych prezenterów i prezenterek. Dobrą praktyką jest sprawdzanie ramówki danej stacji i wyszukiwanie w niej audycji autorskich, w których potencjalnie może zostać zaprezentowana twoja muzyka. Zdecydowana większość dziennikarzy i dziennikarek podaje swój adres e-mail w prowadzonych przez siebie audycjach, pamiętajmy o tym, że części z nich też zależy na nowej, świeżej muzyce, do takich osób powinniśmy pisać w pierwszej kolejności. Oczywiście nie do wszystkich, ale o tym za chwilę.

Internet

W 2023 roku to banał, ale od wielu lat tradycyjne dziennikarstwo muzyczne traci na swojej wadze, a czasy, kiedy jeden dziennikarz lub dziennikarka mogły znacząco wpłynąć na kariery artystów już minęły. Mamy za to setki, jeżeli nie tysiące pasjonatów publikujących treści okołomuzyczne na na swoich blogach, vlogach, fanpejdżach na fejsie, kontach na Insta, Twitterze, TikToku, YouTube, wszędzie, you name it. Docieranie do tych osób i zachęcenie ich do opublikowania waszej muzyki raczej nie zmieni waszej kariery z dnia na dzień, ale konsekwentne pojawianie się waszej muzyki w dowolnej wielkości zakamarkach sieci to krok do rozbudowania grupy fanów, a przecież po to to wszystko robimy.

Wybieraj uważnie

O ile prasy drukowanej jest niewiele, a stacji radiowych więcej, to ilość miejsc w Internecie w których może pojawić się wzmianka o waszej muzyce jest zatrważająca ilość, zmieniają się one z dnia na dzień, jedni się profesjonalizują, innym kończy się młodzieńcza energia. Zrobienie (a jeszcze gorzej - otrzymanie od kogoś, a w ogóle najgorzej - kupienie) jednej listy dziennikarzy muzycznych i posługiwanie się nią przez lata mija się z celem, warto więc zadbać, aby lista była aktualizowana regularnie.

Zanim wyślecie notkę prasową na konkretny adres e-mail warto upewnić się, że nasza muzyka w ogóle leży w kręgu zainteresowań odbiorcy takiego mejla. Jest to, zwłaszcza na początku, pracochłonne zajęcie, ale warto posłuchać poprzednich audycji (albo chociaż sprawdzić playlistę), poczytać poprzednie artykuły, prześledzić wpisy.

 

Baner UCZ SIĘ OD WIELOLETNICH PRAKTYKÓW!
UCZ SIĘ OD WIELOLETNICH PRAKTYKÓW!

Podglądanie znajomych

Ostatnie dwa sposoby na zbieranie kontaktów do dziennikarzy są moim zdaniem najskuteczniejsze i, wbrew pozorom, stosunkowo proste. Pierwszy z nich to śledzenie tego, co się dzieje u waszych kolegów i koleżanek, zwłaszcza tych uprawiających podobny gatunek muzyczny. Zbieranie listy dziennikarzy, którzy opublikowali recenzję ich singla, zaprezentowali ich utwór na antenie albo podzielili się informacją o zespole to dobry sposób na budowanie sobie listy kontaktów.

Networking

To słowo pojawia się w absolutnie każdym kontekście w branży muzycznej, więc i tutaj nie może go zabraknąć. Ci dziennikarze i blogerzy, którzy uczestniczą w konferencjach branżowych, showcase'ach i różnego rodzaju spotkaniach czy koncertach to ludzie, którym najbardziej zależy na poznawaniu nowej muzyki - to na nich powinniśmy się skupić w pierwszej kolejności a nawiązanie osobistej relacji z nimi na pewno spowoduje, że wasz mejl zostanie odczytany uważniej niż dwieście innych, które tego samego dnia przychodzą na skrzynkę tych osób.

Iggy może poczekać 

Na wszystkich robi wrażenie, gdy Iggy Pop puszcza w swojej audycji numery Trupy Trupa. Warto jednak poszukać mniej znanych osobistości - Internet jest ich pełen, a i studenckich rozgłośni radiowych jest dość sporo - zazwyczaj to właśnie oni są największymi zajawkowiczami i łatwiej do nich dotrzeć, a kto wie, może za jakiś czas to oni będą naczelnymi wielkich radiostacji.

Sposobów poszukiwania dziennikarzy i dziennikarek jest, jak widać, wiele. Najlepiej oczywiście jest korzystać z nich wszystkich jednocześnie, choć jest to ogrom pracy, a nie każdy ma na nią czas i ochotę. Jeżeli z jakichś względów postanowicie wysyłkę swojego presspacka zlecić komuś, kto zajmuje się tym zawodowo sprawdźcie najpierw jaką skuteczność miała taka osoba przy poprzednich wysyłkach. Pozwoli wam to uniknąć rozczarowań i źle wydanych pieniędzy. Własnoręcznie poczynione poszukiwania są trudne i czasochłonne, ale mogą też dać sporo satysfakcji, czego sobie i wam życzę.

W następnym odcinku: Jak kontaktować się z mediami  

Zrealizowano w ramach stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Wszystkie artykuły z serii

  1. Co to jest Press Pack
  2. Z czego składa się Press Pack cz. 1
  3. Z czego składa się Press Pack cz. 2
  4. Jak napisać dobre bio
  5. Jak wyszukiwać dziennikarzy
  6. Jak kontaktować się z mediami
To top