Głos Społeczności TBM: 6 umiejętności, które przydadzą Ci się od początku twojej muzycznej drogi

Miniaturka posta Głos Społeczności TBM: 6 umiejętności, które przydadzą Ci się od początku twojej muzycznej drogi

W cyklu "Głos społeczności" oddajemy przestrzeń absolwentom i uczestnikom Tak Brzmi Miasto Inkubator - redakcja nie wpływa na treść artykułów, pozostawiając wolną przestrzeń wymiany myśli. Czego się nauczyli, co ich zdaniem jest ważne, co chcą przekazać innym muzykom i menedżerom?

W tym odcinku artykuł Jędrzeja Wołka (zespół Madamme), absolwenta TBM: Inkubator 2019/2020. To przedpremierowy fragment jego książki „A może płyta? Czyli Jędruś wydaje własnym sumptem".

Zaczynasz. Znalazłeś już grupę zajawionych ludzi, którzy będą kroczyć tą drogą razem z Tobą. Granie razem to czyste szczęście, niezmącone nawet kroplą zmartwienia. Z jakiegoś jednak powodu trafiłeś na ten wpis, co oznacza, że zapewne zszedłeś już z usłanego różami traktu niezobowiązującego grania i wszedłeś na ciernistą, pełną niebezpieczeństw ścieżkę prowadzącą do czegoś więcej. Masz w tej chwili do ogarnięcia i nauczenia się mnóstwo praw i zasad, którymi rządzi się rynek muzyczny. Wiem, że możesz poczuć się przytłoczony i zdezorientowany. Nie mogę zdjąć z Ciebie tego ciężaru, mogę przynajmniej pokazać Ci kilka umiejętności, które przydadzą się podczas Twojej podróży.

To jak? Pozwolisz mi poprowadzić się przez kilka następnych chwil?

1. Szukanie informacji 

Według mnie to najważniejsza z umiejętności. Dzisiejsza technologia daje nam niezwykle łatwy dostęp do wiedzy i możliwość nauczenia czego tylko zechcesz. Naprawdę. Wystarczy tylko zmienić myślenie z „nie wiem, więc nie robię”, na „nie wiem, więc poszukam informacji i to zrobię”. Tylko i aż tyle. W Internecie jest rzeczywiście wszystko.

2. Wiedza o mediach społecznościowych 

Jeśli nie ma Twojego zespołu w social mediach, to znaczy, że nie istnieje. Niestety tak to w tej chwili wygląda. Pogłębianie wiedzy o mediach społecznościowych jest co najmniej tak samo trudne, jak ważne. Dlaczego? Bo algorytmy zmieniają się cały czas, do tego żaden serwis nie udostępnia informacji o tym, jak one działają. Tak czy inaczej, w Internecie jest mnóstwo blogów, programów na YouTube, czy podkastów, które poświęcone są temu tematowi i warto z tego skorzystać.

3. Pisanie perswazyjne 

Cóż to takiego? W skrócie, pisanie tekstów w taki sposób, żeby przynosiły efekt, który chcesz uzyskać. Idealny perswazyjnie napisany mail to taki, po którym organizator koncertu sam dzwoni do Ciebie z propozycją. Czy da się tego nauczyć? Pewnie, że tak! Wystarczy trochę poszukać.

4. Marketing 

Zespół muzyczny, jeśli ma odnosić sukcesy, musi być prowadzony jak firma. Do funkcjonowania wymaga więc również marketingu. Naszym celem jest stałe zwiększanie bazy naszych odbiorców i fanów (a także oczywiście super fanów). Warto zacząć od wyszukania informacji jakie rodzaje marketingu stosuje się w branży muzycznej. Z książek bardzo często polecanych przez specjalistów należy wymienić „Marketing” Philipa Kotlera. Trzeba jednak pamiętać, że została napisana 40 lat temu i choć daje świetne podstawy, to nie wszystko sprawdzi się naszej erze cyfrowej. Tak, czy inaczej, bez marketingu ani rusz!

5. Kreatywne rozwiązywanie problemów i radzenie sobie z porażkami 

Pomiędzy sformułowaniami „kariera muzyczna” a „problemy i porażki” można by właściwie postawić znak równości. Życie muzyka bowiem składa się z wielkiej liczby małych porażek, które prowadzą do największego (choć jedynie chwilowego) szczęścia, jakim jest koncert dla publiczności. Gdy schodzisz ze sceny cykl zaczyna się od nowa. Od samego początku ważna jest świadomość tego, że będą się na Twojej drodze pojawiały coraz to większe problemy. I bardzo dobrze, bo to oznacza Twój ciągły rozwój i wspinanie się po drabinie kariery coraz wyżej. Mieliśmy kiedyś z Miłoszem (prowadzimy razem podcast Cierpienia Młodego Muzyka) niezwykłą przyjemność porozmawiać z Leszkiem Biolikiem (czołowy polski producent, świetny basista m.in. Republiki, Obywatela G.C., czy Wilków) i Pawłem Hordejukiem (menedżer zespołu Happysad) o nieudanej, w naszym mniemaniu oczywiście, zbiórce funduszy na trasę koncertową. Żaliliśmy się wtedy, że zebraliśmy ledwie 40% założonej kwoty. Leszek i Paweł powiedzieli nam wtedy niezwykle ważne słowa: „Uważacie to za porażkę? Sądzicie, że fakt otrzymania od 30 osób pieniędzy na spełnienie Waszego marzenia to porażka? To są przecież ludzie, którzy w Was wierzą. Musieli ciężko pracować, żeby zdobyć te pieniądze, a teraz oddali je Wam. To wielka radość i Wasze zwycięstwo, że dorobiliście się tak oddanych fanów”.

6. Networking 

Absolutnie kluczowa umiejętność i, co zapewne wiesz, jeśli jesteś słuchaczem naszego podkastu, rzecz, na którą bardzo zwracamy teraz uwagę. Wcześniej po prostu nie rozumieliśmy, jak bardzo jest ważna. Można się obruszać, obrażać i robić jeszcze nie wiadomo co, ale nie zmieni to faktu, że nasza branża opiera się na znajomościach. Jeśli nikogo nie znasz, nie utrzymujesz z ludźmi z tego środowiska kontaktów albo nie współpracujesz z nimi, to jest niesamowicie trudno i śmiem twierdzić, że wtedy sukces nie jest w ogóle możliwy. Dlatego przychodź często na koncerty w swoim mieście, rozmawiaj z lokalnymi zespołami, poznaj miejscową scenę. Zawsze ktoś zna kogoś, kto może Ci pomóc w danej sprawie.

Czy to już wszystkie umiejętności, które są potrzebne? Oczywiście, że nie, to tylko malutki wycinek. Ale od czegoś trzeba zacząć, prawda?

Powyższy tekst jest fragmentem mojej książki „A może płyta? Czyli Jędruś wydaje własnym sumptem”. Podczas pisania tego fragmentu czerpałem głównie ze stron http://stopthebreaks.com, http://musicnotes.com i tego, co wrzuca na swój profil Wojtek Ignatowski, wszystko to jednak absolutnie pokrywa się z moim doświadczeniem. Sama książka będzie już niedługo dostępna na tym portalu, więc jeśli spodobał Ci się mój wpis, wypatruj wiadomości na temat premiery.

Jędrzej Wołk (Głos Społeczności TBM)

To top