Przygotowałeś się już do rozpoczęcia dystrybucji cyfrowej: są uporządkowane twoje portale społecznościowe i zaktualizowana strona internetowa, masz wybrany katalog do publikacji, wiesz gdzie są twoi fani, chcesz mieć dystrybutora i wybrałeś już między polskim a globalnym…
I co teraz? No tak, zbierasz oferty, szkice umów, spotykasz się z przedstawicielami, ale na co właściwie zwrócić uwagę przy konkretnych propozycjach, co negocjować? Czym mogą się różnić warunki współpracy?
Oto 7 najbardziej istotnych spraw podczas wyboru dystrybutora:
1. KASA
Artysta musi płacić rachunki, dlatego warto dokładnie przyjrzeć się finansom. Dystrybutor pobiera prowizję, kluczowe jest to czy płacimy z góry pewną sumę (za jaki okres?), czy koszt stanowi procent z naszych zarobków (dystrybutor nie zarabia, gdy my nie zarabiamy). Ważne by pamiętać, że często istnieje możliwość negocjacji (przygotuj sobie argumenty!), a później, gdy się zwiększy popularność naszej muzyki, renegocjacji umowy. Również wypłata wiąże się np. z progiem płatności albo okresem płatności, co oznacza nasze pieniądze będą wypłacane bądź po upływie pewnego czasu, bądź dopiero po przekroczeniu ustalonej kwoty. Czasem jest też istotna możliwość otrzymania zaliczki i warunki jej spłaty.
2. ZASIĘG
Liczba obsługiwanych przez danego dystrybutora serwisów może być różna. I naturalnie trzeba też sprawdzić jakie to serwisy, tak by spotkać się z publicznością, która nas interesuje najbardziej (platformy tematyczne). Kluczowe jest dotarcie do największych, mainstreamowych platform, lecz nierzadko może być też ważne pojawienie się na lokalnych polskich platformach.
3. WSPARCIE
Czas trwania i zasięg licencji będzie decydować też o wsparciu ze strony dystrybutora. Wielu dystrybutorów oferuje nie tylko pomoc w promocji czy dotarciu na playlisty, ale cały pakiet know-how i wsparcie merytoryczne dotyczące możliwości, narzędzi i pomysłów. Ważny jest także preferowany typ kontaktu (telefon, czat, mail) i dostępność naszego indywidualnego opiekuna. Wsparcie marketingowe czasem może być przedmiotem negocjacji w umowie lub późniejszej jej renegocjacji.
4. ANALITYKA
Jakkolwiek analiza danych streamingowych mogłaby wydawać się nudna, to nie można zapominać, że stanowi prawdziwą kopalnię informacji o tym, jak nasza muzyka sobie radzi na rynku. A także o naszych odbiorcach – kiedy i jacy słuchają nas fani, jakie są inne ich fascynacje muzyczne, do jakich playlist trafiamy. Analityka dostępna na platformach może być szacunkowa, a szczegółowe dane otrzymuje się dopiero w raportach sprzedażowych dostarczanych przez dystrybutora. Z tego powodu trzeba sprawdzić typ raportów oferowanych przez danego dystrybutora (szczegółowe dane czy tylko ogólne podsumowania) oraz formę i częstotliwość ich przekazywania. Ze względów technicznych niektóre raporty bywają dostarczane z kilkumiesięcznym opóźnieniem, co trzeba uwzględnić w swoich działaniach marketingowych.
5. PROFIL ARTYSTY
Na różnych platformach artysta ma swoje miejsce, o które trzeba zadbać. Dystrybutor może automatycznie wypełniać te pola albo zostawić nam do edycji. Dobrze sprawdzić jak i kiedy uzyskamy dostęp do profilu artysty, jak będą weryfikowane nasze uprawnienia i kto może je dostać (menedżer, wydawca, zespół).
6. PLAYLISTY
Dystrybutor zazwyczaj zgłasza swoich klientów do playlist, zwłaszcza tych premierowych. Trzeba zawczasu poznać zasady i terminy dostarczania materiału, żeby nie przegapić tego ważnego elementu premiery w serwisie streamingowym. Dystrybutor może mieć też swoje playlisty o różnym zasięgu i randze.
7. WYPOWIEDZENIE
W biznesie jak w miłości, czasem trzeba się rozstać. Warunki wypowiedzenia umowy mogą się wydawać mało istotne na początku kariery, czy w momencie gdy ekscytujemy się premierą nowego albumu. A to niezwykle ważny element umowy, który również trzeba uważnie przestudiować. To co dziś nas tylko cieszy, może za rok stać się kulą u nogi. Warto zobaczyć czy takie rozstanie będzie się wiązać z kosztami czy bardzo długim okresem wypowiedzenia, po jakim czasie nasz materiał zniknie z serwisów itp.
Rozważcie wszystkie za i przeciw, zarówno w sytuacji gdy wasza muzyka osiągnie sukces, jak i wtedy gdy się to nie uda.
W razie potrzeby zawsze pytaj, sprawdzaj, a gdy trzeba skonsultuj z prawnikiem wszystkie zapisy, które budzą twoje wątpliwości.
Artykuł napisany na podstawie rozmowy z Wojtkiem Ignatowskim.