W poprzednim artykule , dowiedzieliśmy się, że press pack składa się z informacji o artyście, notki bio, materiałów graficznych, ale może zawierać również wywiad generyczny. Dziś, kontynuujemy wyliczanie, bowiem to jeszcze nie wszystkie elementy press packa.
Przed nami najważniejszy - muzyka!
Muzyka
Odwieczna zagadka: w jakiej formie załączać w press packu muzykę? W jakiej formie przesyłać ją dziennikarzom, bądź innym współpracownikom?
Odpowiedź jest prosta: w takiej, która umożliwia jak najłatwiejsze i jak najszybsze przesłuchanie.
Będą to więc linki do dostępnych i niebramkowanych treści. Absolutnie należy unikać portali wymagających logowania lub płatności (np. serwisów streamingowych - nie każdy ma konto, akurat na tym serwisie, na którym ci zależy).
Najlepiej by pod linkiem znajdował się odtwarzacz, ale pamiętajmy też o możliwości pobrania, jeśli press kierowany jest do radia. Tam preferowane są formaty .wav lub .mp3.
Nie zapomnijcie też o danych autorów i producentów!
Video
W zasadzie sytuacja jest identyczna jak w przypadku muzyki. Umieszczajcie wideo w formie umożliwiającej natychmiastowe odtworzenie, najlepiej na znanej platformie - na przykład na YouTube czy Vimeo.
Warto pomyśleć o formie pobieralnej klipu - zwłaszcza w przypadku współpracy z telewizją lub organizatorami koncertów (organizatorzy potrzebują materiałów promocyjnych).
Jeśli chodzi o wybór materiału, pamiętajcie o zasadzie "mniej znaczy więcej" i prezentujcie tylko najlepsze materiały wideo.
Linki
Załącz aktualne linki do social mediów czy strony internetowej. Wybierz jednak te najistotniejsze i aktualne.
Ridery
Jeśli press pack jest przygotowywany z myślą o koncertach, warto dołączyć ridery, które ułatwią współpracę z organizatorami. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat tego, co rider powinien zawierać, odsyłamy do naszego artykułu
Jak napisać rider techniczny
Inne Pliki
Załącz też wszystkie Inne pliki, które mogą się przydać. Np. logotypy lub metryczki - tabelki z nazwiskami autorów, kodami ISRC czy nazwą producenta.
Kontakt
Dość oczywiste, ale przez to łatwe do przeoczenia: dane kontaktowe. Aktualny telefon i e-mail do osoby zajmującej się zespołem.
Podsumowanie
Pamiętajcie, że press pack to nie tylko bio i notka prasowa, ale cały zestaw materiałów, który pomoże Wam w efektywnej komunikacji z mediami i partnerami. Skupcie się na jakości, aktualności i przemyślanej selekcji treści. To Wasza wizytówka w branży muzycznej, więc zadbajcie, aby była jak najlepsza!
W następnym odcinku: jak napisać dobre bio
Zrealizowano w ramach stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.