close

Wchodzę w digital!

Anna Maria Ziembińska
03-11-2021

Wchodzę w digital!

Mówi się, że kogo nie ma w sieci, ten nie istnieje. Czego chce przeciętny odbiorca dziś? Muzyki dostępnej zawsze i wszędzie, do słuchania na wielu urządzeniach bez konieczności przenoszenia plików. Muzyki, którą może łatwo dzielić się z innymi na mediach społecznościowych. Chce płyt w dniu premiery, ba! czasem i w godzinie premiery! Chce dużo, szybko i tanio. A nierzadko też w doskonałej jakości.

Wartość muzyki w tzw. digitalu to w roku 2018 było już niemal 60% całego rynku muzycznego, a płatny streaming stanowił 37% wszystkich przychodów sektora nagraniowego (255 mln użytkowników). 

O ile dalecy jesteśmy od wieszczenia końca nośników fizycznych, dziś wydawanie na CD czy winylu coraz częściej staje się ekskluzywnym bonusem, a nie podstawowym kanałem dotarcia do odbiorcy. Zatem w digitalu po prostu trzeba być. Ale jak zacząć?

Dystrybucja cyfrowa w 7 krokach 

1. Gdzie są moi fani?

Artysta musi znać swoich fanów. To w jakim są wieku i z jakich social mediów czy streamingów korzystają może być kluczowe przy wyborze platform, na których chcesz udostępniać swoją muzykę. Nie wszyscy dystrybutorzy dostarczają muzykę do każdej z nich i nie zawsze na takich samych warunkach. Istnieją też platformy specjalizujące się w danym gatunku muzycznym. Istotne jest też określenie czy potrzebujesz polskiego czy może globalnego dystrybutora. Ustalenie tych kwestii zawęzi dalsze poszukiwania.

2. Porządki w Archeo. 

Zanim w ogóle wskoczysz w cyfrową dystrybucję, trzeba posprzątać. Zaktualizować informacje na stronie internetowej, zoptymalizować media społecznościowe. Przypadkowy słuchacz tam właśnie będzie szukał o Tobie informacji, tam zaglądnie też ktoś, kto chciałby wam zaproponować koncert. Warto również mieć te wszystkie elementy zarejestrowane na jednym adresie e-mail, mogą wtedy posłużyć np. do weryfikacji konta artysty na platformie streamingowej (przykładowo Spotify weryfikuje za pomocą konta na Twitterze).

3. Który dystrybutor?

Dystrybutor nie będzie Ci potrzebny na zwykłym kanale YouTube (ale na YT Music – tak) czy Bandcampie. Jednak już mainstreamowe platformy jak Spotify, Tidal czy Apple Music wymagają dystrybutora. Może to być polski lub globalny dystrybutor (patrz pkt 1). Niektórzy dystrybutorzy oferują swoje usługi w postaci serwisu internetowego, gdzie prawie nigdy nie masz kontaktu z żywą osobą, a całość pracy (dodanie i uporządkowanie katalogu) wykonujesz samodzielnie. Inni oferują czas swoich pracowników, którzy zrobią to za Ciebie. Zwróć więc uwagę czy tzw. opiekun z ramienia dystrybutora jest kontaktowy, czy dobrze się dogadujecie – to z nim właśnie będziesz ściśle współpracować.

Oprócz trybu współpracy (elektroniczny/zautomatyzowany lub obsługiwany przez opiekuna), dystrybutorzy oferują również różne warunki finansowe (prowizja, stała opłata, część usług bezpłatnie) – oblicz co najbardziej opłaca Ci się na obecnym etapie Twojej działalności.

Przeglądnij oferty, umów się na spotkania z kilkoma dystrybutorami. Sprawdzaj i dopytuj o wszystko, co cię interesuje.

4. Pakt – podpisanie umowy

Dokładnie przeczytaj umowę, dopytaj o każdą niezrozumiałą dla Ciebie rzecz. Przygotuj się do negocjacji (raczej tylko u polskich dystrybutorów, globalne serwisy mają jeden wzór umowy), miej argumenty, np. o swoich działach promocyjnych na social mediach itp. Nie wahaj się poprosić prawnika o konsultację. W czasie trwania umowy, kiedy Twoja kariera już się rozwinie, możesz zawsze próbować renegocjować warunki umowy.

5. Wejście smoka – plan premiery

Przygotuj swoją premierę samodzielnie lub w porozumieniu z opiekunem (jeśli Twój dystrybutor go zapewnia). Wybierz kolejne single do publikacji, zaplanuj aktywność na platformie streamingowej na kolejne miesiące. Poproś dystrybutora o dodanie na listę premier. Przestrzegaj terminów dostarczenia materiału do streamingu (min. 2 tygodnie przed premierą, zależnie od dystrybutora), uzyskaj od dystrybutora dostęp i uzupełnij informacje na tzw. profilu artysty (zadbaj o dobre zdjęcia), często go aktualizuj. Zaplanuj akcje na social mediach i zaangażowanie fanów.

6. Zaangażuj fanów – zawsze proś o konkrety

Poinformuj fanów w formie filmu instruktażowego lub szczegółowego opisu, co konkretnie mogą dla ciebie zrobić: przesłuchiwanie utworów w całości, tworzenie i udostępnianie playlist, dodawanie do ulubionych itp. Przypomnij im w dniu premiery! To wszystko wpływa na twoją popularność i monetyzację.

7. Karmienie bestii praca promocyjna na platformie

Algorytmy na platformach streamingowych nie lubią nudy i przestojów. Wrzucaj utwory regularnie, twórz różne playlisty, wspomagaj innych twórców i współpracuj. Aktywizuj fanów, zostawiaj polubienia. Aktualizuj profil artysty z okazji premier, tras koncertowych albo wspólnych projektów z innymi wykonawcami. Korzystaj z tutoriali na platformach.

No i ZARABIAJ! Powodzenia!

Dystrybucja cyfrowa muzyki - infografika

Autor: An Ziembińska (społeczność TBM)

OSTATNIE WPISY: