close

Się tworzy #plony

Ewelina Krawczyk
09-08-2021

Tuż przed premierą kolejnego tematu miesiąca i wysyłką najświeższego newslettera (który możesz otrzymać, zapisując się tutaj ) zapraszam na podsumowanie ostatnich tygodni na naszym blogu.

Skończył się sierpień miesiąc zbierania plonów, którego nazwa pochodzi zresztą od żniwiarskiego sierpa.  Rolnicza nomenklatura zagościła na dobre a przynajmniej na miesiąc w mojej głowie, kiedy postanowiliśmy, że tematem odcinka będą

#PLONY

Plony, co ciekawe,  przyniosły skojarzenia nie tyle ze zbiorem, ze żniwami, dożynkami, co z sianiem, sadzeniem i uprawą. Ta bardzo szeroka i nieco życzeniowa analogia, w której będziemy porównywać rolniczy cykl z muzyczną pracą, jest w gruncie rzeczy niezłą lekcją. A może po prostu trafnym sformułowaniem czy skutecznym przypomnieniem, że praca muzyka jest trudna, mozolna, wymaga skupienia i cierpliwości. Wymaga żmudnego procesu, dobrze zaplanowanego i dopasowanego do sprzyjających okoliczności, wymaga obfitego obsiewu, skrupulatnej uprawy, nawożenia, plewienia i ogólnej dbałości, która po czasie może doprowadzić obrodzenia.

Plony rodzą wiele skojarzeń: od drobnych sukcesów, medialnego urodzaju, zatrzęsienia fanów, ich zainteresowania, przez mnogość koncertów czy w ogóle powodzenie w bookingu, sprzedaży płyty, streamach, kliknięciach, po plony finansowe, zarobki możliwość utrzymania czy wręcz obfitość. Intuicyjnie wymieniłam jakąś właściwą kolejność odwrócenie jej mogłoby spowodować ulotną tymczasowość tych zbiorów. Jednoroczność. Na najtrwalsze plony trzeba czekać ba! pracować wiele lat. I śmiem sobie wyobrażać, że w dobie przeliczania kliknięć i streamów, takie odniesienie do pełnej pokory pracy rolnika (tego sprzed dofinansowań i modernizacji), może być zupełnie na miejscu.  

Ta bańka liczb, która napędza wiele działań, determinuje promocję bez treści i jakości w końcu przepada. To są słowa, obrazki, czasem jest przekaz, niejednokrotnie jakaś muzyka; napędzają się w myśl algorytmów i gubią coś prawdziwego. Śmiecą. Zaśmiecają świat: ten wirtualny i ten w naszych głowach. 

Naszym tematem był niedawno #wybór. Pisałam wtedy o tym, że trudniej wybrać, kiedy mamy wiele możliwości. Miałam na myśli osoby pracujące kreatywnie. Ale pomyślmy o odbiorcach, o tej gonitwie i o tym, czego oni tak naprawdę potrzebują. Jakiego nawozu im trzeba i jak rozpoznawać chwasty, żeby je skutecznie plewić?

 

Rozważając temat siania, uprawy i zbiorów warto wziąć pod uwagę jedną magiczną metodę: czasem trzeba odpuścić.   mówiła kiedyś Misia Furtak w naszym podcaście. To jest kwestia odpuszczenia mówi Natalia Kwiatkowska z Cheap Tobacco w wywiadzie, którego udzieliła  z Robertem Kapkowskim Adzie KućmierzMoim zdaniem ważne jest, żeby nie zwracać uwagi na ograniczenia, robić swoje i próbować. Na początku wiele kroków robiliśmy po omacku, ale okazało się, że kiedy się nie boimy, odważnie podchodzimy do ludzi, wysyłamy maile, dzwonimy i zagadujemy w myśl zasady „nie mam nic do stracenia”, to dzieją się wspaniałe rzeczy!

 

Bardzo się cieszę, że mogę Cię zaprosić do lektury drugiego felietonu  Agnieszki Baczyńskiej (So much love). Jaga podrzuca nam lustereczko, które możemy zapytać tylko o jedną rzecz: czy jestem wielką żarłoczną gąsienicą? Mam po tym tekście jeszcze więcej pytań do siebie i świata, mam jeszcze więcej wątpliwości. A Ty? 

 

Jeden malutki krok dla muzyka… Odpowiedzialność! Żebyśmy nie musieli mówić, że plony = śmieci. O byciu eko w branży muzycznej  pisze Jarek Jazienicki. Jeśli determinacją do skorzystania z poniższego tekstu będzie moda na eko, na boho czy inne okolice zielonego nawrócenia – też dobrze!

 

Pamiętamy też o tym, że dobrze jest zapytać Was. W naszym cyklu Głos Społeczności  Ada Kućmierz rozmawia z artystami, których łączy TBM. To wspaniałe lekcje, z których wszyscy nawzajem się uczymy. Czym są dla nich #plony? Jak siać, żeby rozwijać karierę muzyczną? Kiedy jest czas odpoczynku? Czy porażki mogą nieść plony? Odpowiadają: Roman Wróblewski i Maciek Niewiadomski.

 

Jeszcze jeden tekst o odpowiedzialności w branży muzycznej! Tym razem o odpowiedzialności za własną pracę. Andrzej Czarnecki przybliża ZAiKS , a my gwarantujemy, że nikt nam nie zapłacił za ocieplenie wizerunku. Ale to naprawdę potrzebna instytucja, a Andrzej przeprowadza niżej przez cały proces rejestracji. Oj, wiedzieliśmy, że tego potrzebujesz, prawda?

 

Rozmowa o plonach? Całe jestestwo Włodka Dembowskiego, cała jego działalność artystyczna, turystyczna i filozoficzna prosiła się o to, żeby pociągnąć go za język i dowiedzieć się: siać, uprawiać czy zbierać… te plony? Mojej podcastowej rozmowy z Paprodziadem wysłuchacie na naszym kanale YT .

 

Sierpniowe wieści od Społeczności . Prezentujemy zapowiedzi nowych singli Tańki Szafraniec oraz Tara Gayan oraz nowe numery od: Filipa Mizi, B6, Żywi Joł i Alexa Pilkievicha.

 

Tak się ciekawie złożyło, że w ciągu ostatniego roku ukazał się debiut muzyczny, który Plony ma w tytule. Ada Kućmierz nie mogła przejść obojętnie obok twórczości Magdy Kuraś i jej jazzowej wrażliwości.

 

Sierpień był miesiącem plonów także w Tak Brzmi Miasto. Spotkaliśmy w końcu  n a  ż y w o  Inkubatorowiczów i Inkubatorowiczki. Odbył się wspominany, opiewany, legendarny już SUMMERCAMP. Sprawdź, co tu się działo !

 

A skoro mowa o #PLONACH! 🙂 Latem otworzyliśmy swojego Patronite’a. To była długa praca nad wyważeniem tego, co możemy Wam zaoferować, tego, czego możecie potrzebować i naszych celów, do których możecie pomóc nam dojść. Wszystko, co chciałabym Wam powiedzieć jest w tekście na naszym blogu i na profilu TBM Patronite .

 

Ewelina Krawczyk
Się Tworzy / Tak Brzmi Miasto
Organizatorka, promotorka i menedżerka kultury. Dyrektorka Festiwalu Wschody promującego nową muzykę artystyczną. Dotychczas m.in. specjalistka ds. promocji w Wydawnictwie Znak, dziennikarka w Polska Press, współprowadząca projekty rekrutacyjne i kreatywne. Z wykształcenia psycholożka, prowadziła zajęcia m.in. z psychologii osobowości i twórczości. Tworzy swoją jednoosobową agencję kreatywną, Się tworzy - promocyjny pomost między twórcami a resztą świata.
OSTATNIE WPISY: